Menu Spirituele Vakantie Reizen

Spirituele Vakantie Reizen

Spirituele Vakantie Reizen
0575-472403
06-39804150

Wij helpen jou vrijer en gelukkiger te worden!​ Ga mee op reis!

← Blog ← Thema mindfulness-meditatie

15dec

Is MEDITATIE NET ZO KALMEREND ALS RITALIN

Blog van MITCHELL RIETVELD van Manners.nl

Tegenwoordig is het niet iets dat enkel door monniken in oosterse tempels wordt gedaan: meditatie. Wij in het westen maken mindfulness en meditatie ook steeds meer een onderdeel van ons leven. Toch zien veel van ons het nog als iets te zweverig, hebben velen geen idee wat het nu eigenlijk écht is en al helemaal niet wat het oplevert.

Dit terwijl het in principe alleen maar voordelen met zich meebrengt. Het is niet voor niets dat een grote ondernemer als Richard Branson zich bezighoudt met mindfulness en meditatie. Laten we eens beginnen met een simpele, maar duidelijke omschrijving van mindfulness: bewust in het hier en nu, zonder oordeel te geven, je aandacht ergens op richten. Oftewel: objectieve focus.

Simpelweg focus, zonder een oordeel te vellen over hetgeen waar je op focust. In de huidige tijd waarin we drieduizend dingen tegelijk willen, terwijl we in ons hoofd zitten met gebeurtenissen uit het verleden en ons zorgen maken over de toekomst, daarin kan een beetje focus wonderen verrichten. Mindfulnesstraining – waaronder meditatie – kan helpen die focus te verkrijgen. Het heeft een soortgelijk effect als ritalin, maar daar komen we zo op terug.

Hoe dan?

Je kent het gezegde ‘oefening baart kunst’: daar is niks van gelogen. Tijdens een meditatiesessie probeer jij je te focussen op één ding. Bijvoorbeeld je ademhaling, (de tinteling in) je vingertoppen of elk lichaamsdeel om de beurt. Tijdens zo’n sessie merk je – althans, dat is een soort van de bedoeling – dat je gedachten zullen afdwalen naar… wat dan ook. Zodra je dit opmerkt, er bewust van bent: mindful, dan is dat juist goed en moet je de focus weer leggen op hetgeen waar je mee bezig was.

Hoe vaker je dit doet, hoe beter jij in staat gaat worden die focus te behouden en hoe sneller je een afdwaling opmerkt. En dan, dan zit je op de goede weg. Tijdens zo’n sessie verminderen de stresshormonen in je lichaam, verlaagt je bloeddruk, kalmeert je lichaam en uiteraard ook je geest. En dat al met slechts 5 minuten per dag.

Wat levert het dan praktisch op?

Die getrainde focus ga je terugzien in alle handelingen die je verricht. Of het nu op de werkvloer is, tijdens het sporten, tijdens een presentatie of tijdens het voorbereiden/maken van een tentamen. Overal zul jij je beter kunnen focussen en beter presteren. Merk je dat al na 1 sessie? Absoluut niet. Sterker nog: na je eerste twee of drie sessies voel jij je wellicht zelfs slechter. Daarna ga je beetje bij beetje het positieve verschil echt merken.

Belangrijk is wel dat je het blijft doen, maar dat is met alles zo. Stop je met sporten, verlies je ook spierkracht. Stop je met medicijnen, dan ga je dat ook merken. Hetzelfde geldt dus voor meditatie.

 

 

 

COMMENTS
Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Email adres is verplicht!

Ons Reisaanbod