Menu Spirituele Vakantie Reizen

Spirituele Vakantie Reizen

Spirituele Vakantie Reizen
0575-472403
06-39804150

Wij helpen jou vrijer en gelukkiger te worden!​ Ga mee op reis!

← Blog ← Thema mindfulness-stress

02nov

Piekeren, hoe doorbreek je dit?

"Door je zorgen te maken verdwijnen de problemen van morgen niet maar verdwijnt de kracht voor vandaag."   -Corrie ten Boom

Dubben, overpeinzen, tobben, kniezen, kwijnen, malen, mieren.... een heleboel verschillende woorden voor hetzelfde hardnekkige fenomeen: piekeren. Je hersenen blijven in cirkeltjes draaien omdat je ooit (bewust of onbewust) de conclusie hebt getrokken dat het nutteloze piekeren behulpzaam zou zijn. Pas wanneer je inziet dat dit neurotische denken je echt niet verder helpt, kun je ervan loskomen. Maar hoe doe je dat?

Probeer acfief te denken

In plaats van te blijven denken over je negatieve gemoedstoestand, zet je je zorgen op een rijtje en bedenk je mogelijke effectieve oplossingen voor problemen. Durf de situatie onder ogen te zien. Maak het concreet en kom in actie. Niks doen is ook een keuze, namelijk de keuze om stil te blijven staan.

Bedenk kleine stappen

Realiseer je daarbij dat er nooit één juiste, waterdichte keuze is. Als je een actie ondernomen hebt, ben je altijd verder gekomen, want je hebt weer nieuwe informatie waarmee je je koers kan bepalen. Niet meer afwachten en je slachtoffer voelen, maar zélf in actie komen.…..JIJ bent aan zet!

Piekerkwartier

Plan iedere dag een vast moment in waarin je een kwartier heel bewust bezig bent met je zorgen. Hou het wel op een kwartiertje! Malende momenten die je buiten dit kwartiertje om heb kun je op een ‘piekerlijstje’ zetten. Het kan best zijn dat tegen die tijd het probleem zichzelf al heeft opgelost, in dat geval: Geluksmomentje! Zo niet, heb je een kwartier om er rustig over na te denken. je zult merken dat het denken over zorgen een andere lading krijgt wanneer dit bewust gebeurd en dat je buiten het piekerkwartiertje op den duur minder gaat piekeren. Wanneer het piekerkwartier aanbreekt en er niks is om over te piekeren sla je het piekerkwartier natuurlijk gewoon over!

Herken negatieve gedachten

Herken negatieve gedachten en realiseer je dat dat is wat ze zijn: Neem ze niet al te serieus en laat je niet verleiden om er verder op door te gaan. Wanneer je verstrikt raakt in je gedachten, besef dan dat het jouw tijdelijke interpretatie is van het probleem. Morgen of overmorgen kan alles er anders uitzien en anders voelen. Het kan bijvoorbeeld helpen om afleiding te zoeken door iets actiefs te gaan doen waar je je beter van voelt, zoals een wandeling maken of gaan sporten. Door te bewegen maakt je lichaam gelukshormonen aan die ook helpen bij het aanpakken van die negatieve piekerspiraal.

Aarzel niet langer en ga aan de slag. Iedereen kan het!  

COMMENTS
Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Email adres is verplicht!

Ons Reisaanbod