Boek snel een goedkoop vliegticket 

REIZEN Magazine zocht uit wanneer je het beste een goedkoop vliegticket kan kopen! 

Zij onderzochten de ticketprijzen van vijf maatschappijen (KLM, Transavia, easyJet, Ryanair & Emirates). Daarvoor noteerden zij ticketprijzen vanuit Nederland naar 15 bestemmingen. De 15 bestemmingen waarvan zij de ticketprijzen bekeken: Rome Ciampino, Rome Fiumicino, Dublin, Bangkok, New York JFK, Londen Luton, Londen Stansted, Edinburgh, Berlijn, Girona, Praag, Malaga, Nice, Barcelona en Stockholm.

 

Vergeet last minutes (en feestdagen!)

De hoogste ticketprijzen zagen we steevast van 14 dagen tot 1 dag voor vertrek. Tickets waren dan 2 tot 5 keer duurder dan het laagst gevonden ‘bodemtarief’. Kortom: zoeken naar scherp geprijsde last minutes is zonde van je ti jd. Een andere piek zagen we rond de kerstdagen en oud & nieuw. Ook dan schieten de ticketprijzen omhoog en is de kans op een goedkoop ticket bijna nihil. Voor verre bestemmingen helemaal: een retourtje New York JFK kostte bij KLM zelfs € 1554 rond oud & nieuw… (tegenover een gemiddelde prijs van iets meer dan € 700 per retourticket).

Sta vroeg op

Blijkbaar zett en veel mensen de wekker niet graag voor een vliegtuig. Want ochtendvluchten zijn gemiddeld goedkoper dan middag- of avondvluchten. Dat wisselt wel per maatschappij: bij onze steekproef waren ochtendvluchten bij Ryanair en easyJet veruit goedkoper dan middag- of avondvluchten. Bij Transavia was dat ongeveer 50/50 en bij KLM zijn ochtendvluchten juist duurder. (Waarschijnlijk omdat veel zakenmensen op één dag op een neer willen vliegen.) Denk ook aan bijkomende kosten van de vluchttijden. Want vroege vluchten (of die juist heel laat arriveren) leveren vaak extra kosten op. Bijvoorbeeld voor een taxi, omdat trein of airportbus nog niet rijden. Denk daar dus aan als je in het holst van de nacht opstaat om twee tientjes te besparen op de ticketprijs.

Prijsverloop van een ticket

De ticketprijzen van bestemmingen binnen Europa vertoonden bij alle maatschappijen ruwweg hetzelfde patroon. Wij hielden het prijsverloop bij van een Ryanair-retourvlucht van Eindhoven naar Rome Ciampino, van 230 dagen tót 1 dag voor vertrek. Daaruit bleek dat de prijzen rond de feestdagen (kerst, oud & nieuw en Pasen) en in de krokusvakantie omhoog schieten. De goedkoopste maand die wij voor dit retourticket turfden was januari. Boek je vlak voor vertrek dan zijn de prijzen weer sky high. Kortom: boek geen last minute, maar ook zeker niet té vroeg.

Goedkoopste weken

Wij bekeken de ticketprijzen van 9 maanden tot 1 dag vóór vertrek. In de eerste twee weken zijn de prijzen relatief hoog, maar ook de weken daarna hoef je niet te zoeken naar spotgoedkope tickets. Pas vanaf 6 à 5 weken van de door ons gekozen vertrekdatum komen de eerste ‘bodemtarieven’ in zicht. Toch was de goedkoopste periode 16 à 15 weken voor vertrek. De grootste kans op een goedkoop ticket heb je dus door zo’n 4 tot 3 maanden vóór vertrek te boeken.

Onverwachte pieken

Soms kwamen we onverwachte pieken tegen in het prijsverloop, zoals opeens een zeer hoge ticketprijs buiten de vakanties, buiten de weekends en op zomaar een doordeweekse dag. Dat kan bijvoorbeeld komen door een voetbalwedstrijd of een congres. Schuif daarom altijd met data én kijk bij meerdere maatschappijen. Tip: gebruik de prijzenkalender om snel te zoeken naar lage tarieven. De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden zo’n kalender op hun website. Gevorderde luchtpuzzelaars combineren vluchten: bijvoorbeeld heen met Ryanair en terug met Transavia. Zo kun je zowel op de heen- als terugweg profiteren van de laagste tarieven.

Vergeet je koffer niet

Dat het slim is om je koffer vooraf te boeken, blijkt uit onderstaande tarieven. Sowieso betaal je tegenwoordig al een klein vermogen om een koff r mee te mogen nemen. Twee koffers van 20 kilogram mee in het hoogseizoen aan boord bij Ryanair? Dat kost je € 140 per retour. Nog kwalijker is dat bedragen bij veel maatschappijen ook nog eens verdubbelen wanneer je je bagage pas incheckt op de luchthaven. Beslis daarom vooraf hoeveel koff ers je wilt inchecken. Tip: deel één koffer met zijn tweeën.

Lowcost versus traditioneel

Hoe verhouden de prijzen van lowcost airlines zich tot die van traditionele maatschappijen? Dat bekeken we door de prijzen van een prijsvechter (easyJet) naast die van de grande dame van de luchtvaart (KLM) te zetten. We vergeleken de prijzen van een retourtje Schiphol – Edinburgh in de periode november 2014 tot april 2015. Wat blijkt? De prijzen ontlopen elkaar amper. De gemiddelde ticketprijs is € 115 bij easyJet versus € 139
bij KLM. Het prijsverschil wordt nóg kleiner als je een koffer meeneemt; gemiddeld € 145,60 (easyJet) versus € 154 (KLM). (Je moet dan wel Flying Blue-lid zijn voor 50% korting op incheckbagage.) Dan krijg je aan boord bij de ‘koninklijke blauwe’ ook nog een gratis drankje.

Reactie easyJet:

“easyJet wil vliegen zo betaalbaar en makkelijk mogelijk maken, zodat het voor een brede groep reizigers eenvoudig is om in het vliegtuig te stappen en Europa te ontdekken. Onze prijzen zijn gebaseerd op vraag en aanbod. In het algemeen raden wij klanten daarom ook aan om zo vroeg mogelijk te boeken om zo de goedkoopste tickets te bemachtigen. Gemiddeld zijn onze tarieven zo’n 30%-40% goedkoper dan andere luchtvaartmaatschappijen. Bovendien, wanneer easyJet een nieuwe route aanbiedt, passen de gevestigde maatschappijen vaak hun prijzen aan op die van easyJet. Wat eerst honderden euro’s kostte, wordt daarmee vele malen goedkoper. Bij easyJet betalen passagiers voor wat ze willen en ze kunnen er dus voor kiezen om cabinebagage mee te nemen als dat nodig is. Op dit moment kiezen slechts 50% van onze klanten ervoor om bagage in te checken.”

Haastige spoed

‘Only 2 seats left ! Hurry!!’ lees je vaak op de website van een lowcost airline. Of een soortgelijke mededeling die urgentie impliceert. Moet je schrikken van die online stoelendans? Dat zochten we uit door de tarieven van 10 vluchten van Ryanair en easyJet, waarbij zo’n boodschap gedaan werd, enkele weken te volgen. Uitkomst: de prijzen stijgen lang niet altijd. 4 van de 10 vluchten werden zelfs goedkoper en de onheilsboodschap over het naderende stoelentekort verdween soms geheel. In de andere gevallen steeg het tarief, maar daalde soms ook weer. Bovendien sti jgen de prijzen per definitie wanneer de vluchtdatum nadert. Slechts in één geval was het vliegtuig enkele dagen later volgeboekt. Ons advies: laat je niet opjagen.

Direct of met stop

Het is een vreemd verschijnsel, dat indruist tegen alle economische principes: twee vluchten kosten minder dan één. Dat is het geval bij verre vluchten met tussenstop, want voor de luxe van een directe vlucht moet je flink betalen. Dat gaat vrijwel altijd op voor verre vluchten: op de website van Skyscanner bekeken wij de tarieven van 30 verre bestemmingen, van Shanghai tot Seattle. Indirecte vluchten bleken in alle gevallen het goedkoopst. De prijsverschillen lagen gemiddeld rond de € 150 per retour en liepen op tot wel € 300. In andere gevallen (bijv. Singapore) waren de verschillen maar een paar tientjes. Uitzondering waren vluchten binnen Europa: dan zijn vluchten met tussenstop soms duurder dan direct.

Zijn cookies prijsopdrijvers?

Hoe zit dat nu met die cookies? Je browser verzamelt deze kleine informatiepakketjes tijdens het bezoek aan een website. Ze laten informatie achter voor latere bezoeken. In theorie kunnen vliegtuigmaatschappijen zo hun ticketprijzen opstuwen: uit je zoekgeschiedenis blijkt immers dat je interesse hebt getoond in een bepaalde vlucht. Daarvoor hebben wij geen overtuigende bewijzen gevonden. Vanaf verschillende computers vonden we dezelfde vluchtprijzen, ook al zochten we vaker naar dezelfde vlucht. Alleen bij easyJet stuitten we op een vreemde situatie: met een smartphone kostte exact dezelfde vlucht € 10 minder dan op de desktop computer. Dat kan komen omdat iemand anders gelijktijdig naar dezelfde vlucht zoekt (of boekt). Toch adviseren wij: wil je 100% zeker van je zaak zijn, check een prijs dan nog alti jd even via een andere computer of tablet. Zonder cookies.

Varieer je verblijfsduur

Bij lowcost airlines is het prijsbeleid duidelijk. Voor vluchttarieven geldt: what you see is what you get. Bij een traditionele maatschappij als KLM werkt dat heel anders. Daar hangt de prijs van je vliegticket ook af van het aantal dagen dat je ergens verblijft . En die prijsverschillen lopen flink op. Zo is het bij Europese vluchten slim om minimaal drie nachten te blijven. Neem dit voorbeeld van KLM-vluchten naar Praag. Retourvluchten met een verblijf van twee nachten kostten in de maanden november, december en januari gemiddeld € 325. In diezelfde periode betaalde je voor een retour van drie nachten gemiddeld ongeveer de helft : € 164. Varieer dus altijd de verblijfsduur tijdens het zoeken.

Een zaterdag in je reisschema

Het is een aloude wet in de vliegwereld: neem een zaterdag op in je reisschema en je vliegt goedkoper. Bij lowcost airlines gaat die vlieger niet op, want daar zijn de tarieven onafhankelijk van de lengte van het verblijf. Maar bij een traditionele maatschappij als KLM des te meer. Voorbeeld: een retourvlucht naar New York JFK van woensdag tot zaterdag (reisperiode januari 2015) kostte € 1604 pp. Vlieg je een dag later terug, dan betaal je ‘slechts’ € 719. Van dat bizarre prijsverschil kun je zelfs in Manhattan een heel aardig hotel boeken.

Goedkoopste vliegdag

Alle verzamelde tarieven splitsten we uit per dag van de week. Daaruit bleek al snel dat je weekenden moet mijden voor een goedkope vlucht: zaterdag, zondag en vrijdag zijn veruit de duurste vliegdagen. Van alle genoteerde vliegprijzen bleek de woensdag het goedkoopst en de zondag het duurst. Gemiddeld was een enkele vlucht binnen Europa op woensdag bijna € 18 goedkoper dan op zondag. Let wel: met twee personen scheelt je dat € 72 per retour. In de eerste vier weken voor vertrek bleken de verschillen nóg groter: een enkele vlucht op dinsdag was gemiddeld € 46 goedkoper dan op zondag!

Extra kosten

Goedkoop tarief gevonden? Besef dan dat je mogelijk ook nog moet betalen voor: je koffer, een voorkeursstoel, early boarding, creditcardtoeslag, boekingskosten, vervoer van/naar vliegveld, parkeerkosten, reis- of annuleringsverzekering, drankjes en eten op luchthaven én aan boord. Vooral om van de luchthaven in de stad komen, is een sport op zich. Zeker de onder prijsvechters populaire kleinere luchthavens liggen vaak ver buiten de stad waar ze op claimen te vliegen.

Dit zijn 5 beruchte vliegvelden: stap hier niet achteloos in een taxi naar downtown.
1. Oslo-Torp afstand tot centrum Oslo > 119 km
2. Stockholm-Skavsta afstand tot centrum Stockholm > 103 km
3. Brussel-Charleroi afstand van centrum Brussel > 56 km
4. Milaan-Bergamo afstand van centrum Milaan > 53 km
5. Glasgow-Prestwick afstand van centrum Glasgow > 52 km

Dit onderzoek kan je vinden op de ANWB site

Bekijk hier onze reisbestemmingen