De jongeren van NU en 10 jaar geleden

Bij TrendsActive doen we onderzoek naar sociaal-culture trends. Daarbij onderzoeken we generaties. De ‘jongeren’-generatie is voor ons de Millennial-generatie, geboren tussen 1980 en 1995. De tiener-generatie is nog vol aan het ontwikkelen, opgroeien en veranderen. Daarin zien we een aantal belangrijke verschillen tussen Millennials als tieners van toen en de Digital Teens als de tieners van nu.

De jongste generatie is geboren met technologie. Millennials zijn ermee opgegroeid. Het verschil tussen digital natives (de tieners) en digital immigrants (de millennials) is dat eerstgenoemden intuïtief technologie intergreren in hun leven. Ze zien geen verschil tussen online en offline.

Onderzoek laat zien dat de grootste verschillen tussen Millennials en Digital Natives te vinden zijn in hun opvoeding. Oudere jongeren zijn opgevoed door Babyboomers, met het idee dat ze hun hart mogen volgen bij het maken van keuzes. Jongere jongeren wordt juist geadviseerd bewustere keuzes te maken. We zien een verschuiving van “kies vooral een opleiding die je leuk vindt” naar “wees bewust van de kans op een baan”.

In hoeverre heeft internet de marketing omtrent jongeren veranderd?

De kids en tieners van nu zijn geboren in tijden van digitalisering. Jongeren zijn verslaafd geraakt aan interactiviteit. Ze gebruiken hun smartphone om te connecten met hun omgeving. Dat doen ze op de bank, tijdens een toiletbezoek en zelfs tijdens de sex.

Hun interactieve gedrag heeft hun verwachtingen van merken veranderd. Van customer service afdelingen wordt steeds meer geeist dat ze 24/7 aan staan en real-time reageren op vragen.

Zeker wanneer deze vragen via kanalen als Facebook en Twitter worden gesteld. KLM speelt hier mooi op in door op hun Facebook-pagina aan te geven hoe lang het duurt voordat ze een vraag beantwoorden. Ook hebben jongeren andere verwachtingen van openingstijden. Waarom kan ik niet ‘s avonds naar de dokter of de GGD? En hoezo een telefonisch spreekuur? Wat is er mis met Skype, WhatsApp of Facebook? Aangezien jongeren zelf meerdere kanalen en devices gebruiken om te interacteren met hun sociale en professionele netwerken, verwachten ze dat merken ook een interactieve en omni-channel ervaring bieden.

Kids en jongeren van nu komen uit kleine gezinnen

Daardoor krijgen ze veel aandacht tijdens hun opvoeding. Ze staan centraal. Aan aandacht en spullen geen gebrek. Doordat ze het middelpunt van de aandacht zijn, zien ze dat ook graag terug in marketing. Zo heeft Universiteit Utrecht ons gevraagd om een visuele identiteit voor hun master campagne te ontwikkelen. De behoefte centraal te staan, hebben we visueel doorvertaald door echte studenten in het middelpunt te zijn. Zij zijn immers waar het om draait. 

Bovendien hanteren ouders van nu een onderhandelingshuishouden. Over het eten van vanavond, de vakantie deze zomer en zelfs over de keuze voor een nieuwe auto mag meebeslist worden. Als consument, én als werknemer, verwachten jongeren daarom ook dat ze mogen meedenken over de nieuwste producten en diensten van hun favoriete merken, het beleid van hun werkgever of flexibele werktijden. Een voorbeeld uit de praktijk is de app van Giel die luisteraars centraal stelt, door ze sidekick te maken van de Ochtendshow

Visuele communicatie

Een van de belangrijkste ontwikkelingen is natuurlijk de verschuiving naar visuele communicatie. De continue stroom aan beelden en beeldschermen hebben de wereld en de manier waarop organisaties en mensen communiceren volledig veranderd. We bevinden ons aan de vooravond van een nieuwe visuele cultuur. Dat zien we in communicatie onderling (denk aan SnapChat), het nieuws maar ook in formele communicatie, denk bijvoorbeeld aan infographics in jaarverslagen. Zeker jongeren verkiezen steeds vaker beeld boven tekst, YouTube boven Google, intelligente boven platte communicatie. Slimme en sterk visuele communicatie is aantrekkelijk. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met wie je communiceert. Zijn dat jongeren? Gebruik dan ook hun taal. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de emoticons van Mentos. In de toekomst gaan we steeds vaker iconen en beeldtaal van jongeren tegenkomen in marketing.

 

Bekijk hieronder de digitale detox reizen voor jongeren(18-25)